Wzrost oponiaka u pacjenta transseksualnego po terapii estrogenowo-progestynowej

Skany MRI i wyniki histologiczne. Panel A pokazuje strzałkowy skan MRI z kontrastowym wzmocnieniem uzyskany w celu skriningu pod kątem hiperprolaktynemii, a panel B – skan MRI ze strzałkowym kontrastem, pokazujący gigantyczny oponiak węchowo-rowkowy u tego samego pacjenta po schemacie dawkowania dużej dawki estrogenu i progestyn dla zarządzania płcią. zmiana przypisania. Analiza histologiczna wykazała oponiak śródpiersia (Światowa Organizacja Zdrowia stopień I) z indeksem Ki-67 wynoszącym 5%, pokazanym w Tablicy C, i wskaźnikiem MIB-1 wynoszącym 3,4% na pole dużej mocy, pokazanym w panelu D.
28-letni transseksualny pacjent z mężczyzną i kobiet miał ciężki ból głowy i zaburzenia widzenia; badanie kliniczne wykazało upośledzenie wzroku, z wadami pola widzenia bliższego i dolnego, szyjką macicy lewego oka i atrofią optyczną prawego oka. Pacjent był euforyczny i zdezorientowany. Zmiany osobowości odnotowane w ciągu ostatnich 4 miesięcy zostały przypisane przez członków rodziny do nowej tożsamości płciowej pacjenta. Pacjentka przyjmowała feminizujący schemat endokrynny etynyloestradiolu (100 .g na dzień doustnie) i octan cyproteronu (100 mg na dzień doustnie) przez poprzednie 5 lat. Po 2 latach leczenia hormonalnego pacjent poddano gonadektomii w celu zmiany płci, a 17-undekanianianu estradiolu (100 mg dwa razy w tygodniu podawano domięśniowo) dodano do terapii pacjenta przez następne 2 lata. Obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego mózgu (MRI) uzyskane 3 lata przed prezentacją w celu oceny zwiększonego poziomu prolaktyny (42 ng na mililitr) było negatywne (Figura 1A). Przy przyjęciu, wzmocniony kontrastem skan MRI ujawnił gigantyczny oponiak węchowo-rowkowy (ryc. 1B). Po radykalnej resekcji guza, rozpoznaniem histologicznym był oponiak śródpiersia (Światowa Organizacja Zdrowia stopień I), który był ujemny dla receptorów estrogenowych, z indeksem Ki-67 wynoszącym 5% i wskaźnikiem MIB-1 wynoszącym 3,4% na pole dużej mocy (Ryciny 1C i 1D, odpowiednio). Po roku obserwacji pacjent kontynuował terapię hormonalną przy niższej dawce (50 .g etynyloestradiolu na dzień i 100 mg spironolaktonu na dzień), a wzmocniony kontrastowo skan MRI nie wykazał nawrotu guza . Zmiany behawioralne pacjenta uległy regresji, a zaburzenia wzroku zostały złagodzone.
Hormonalna terapia międzyrasowa jest ważnym elementem endokrynnego schematu u osób transseksualnych. Zgłoszone działania niepożądane w tej populacji obejmują żylną chorobę zakrzepowo-zatorową, raka sutka, 2 przerost laktotropowy, 3 i wzrost poziomu prolaktyny z możliwym wzrostem prolaktynoma4. Jako jedną hipotezę zaproponowano rolę hormonów płciowych w rozwoju oponiaka śródczaszkowego. wyjaśnić nadmiar takich guzów u kobiet. Ryzyko wystąpienia oponiaka zwiększa się u kobiet po menopauzie, u których w przeszłości stosowano hormonalną terapię zastępczą oraz u kobiet, które stosowały długo działające środki antykoncepcyjne.5 W tym przypadku sugerowano związek przyczynowy między rozwojem oponiaka a terapią hormonalną. przez negatywny skan MRI mózgu uzyskany 3 lata przed prezentacją. Ten raport dotyczący nagłego wzrostu oponiaka śródczaszkowego po zastosowaniu dużych dawek steroidoterapii u transseksualnego pacjenta powinien skłonić klinicystów opiekujących się pacjentami transseksualnymi do rozważenia możliwości wystąpienia takiego zdarzenia.
Roberto Gazzeri, MD
Marcelo Galarza, MD
Szpital San Giovanni-Addolorata, 00100 Rzym, Włochy
com
Giovanni Gazzeri, MD
San Filippo Neri Hospital, 00100 Rzym, Włochy
5 Referencje1 Moore E, Wiśniewski A, Dobs A. Leczenie endokrynne osób transseksualnych: przegląd schematów leczenia, wyników i działań niepożądanych. J Clin Endocrinol Metab 2003; 88: 3467-3473
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Pritchard TJ, Pankowsky DA, Crowe JP, Abdul-Karim FW. Rak piersi u transseksualisty z mężczyzną do kobiety: opis przypadku. JAMA 1988; 259: 2278-2280
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Serri O, Noiseux D, Robert F., Hardy J. Rozrost laktotropowy u pacjentki transseksualnej leczonej estrogenem. J Clin Endocrinol Metab 1996; 81: 3177-3179
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Kovacs K, Stefaneanu L, Ezzat S, Smyth HS. Gruczolak przysadki wywołujący prolaktynę u transseksualnego mężczyzny z kobietą z przedłużonym podawaniem estrogenu: badanie morfologiczne. Arch Pathol Lab Med 1994; 118: 562-565
Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Wigertz A, Lonn S, Mathiesen T, Ahlbom A, Hall P, Fecyting M. Ryzyko nowotworów mózgu związane z ekspozycją na egzogenne żeńskie hormony płciowe. Am J Epidemiol 2006; 164: 629-636
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
(40)
[podobne: kriokomora przeciwwskazania, choroby monogenowe, citomed torun ]